Mindfulness is geen trucje dat je eventjes in een uurtje kunt leren. Het is een vaardigheid, die je in veel gevallen in een aantal weken goed onder de knie kunt krijgen. Het is geen training waar je tips en trucs krijgt. Het is primair werken aan een andere houding: hoe ga je om met stress, werkdruk, aandacht, focus, communicatie en creativiteit op je werk en/of in je dagelijks leven. Van belang is om te zeggen dat het realiseren van een andere houding oefening en commitment van de deelnemers vraagt.

Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek laat zien dat mindfulness stress, piekeren, angst en somberheid vermindert, en het gevoel van levenskwaliteit verhoogt. Het vermindert stressklachten zoals slecht slapen, hartkloppingen, een gespannen gevoel. Mindfulness maakt zelfbewuster, je kent en begrijpt jezelf beter en kunt jezelf beter managen. Ook emotie regulatie en empathie worden versterkt en cognitieve functies zoals overzicht houden, problemen oplossen, creativiteit en relativering verbeteren.

Kortom, mindfulness bevordert de fysieke en mentale gezondheid. Ben je benieuwd wat mindfulness is? Wil je een workshop inplannen of gewoon eens vrijblijvend sparren? Bel me of mail me dan. Het lijkt me enorm leuk om samen met jou en/of je bedrijf en je leven meer mindful te maken!

MEER INFORMATIE

Mensen die mindfulness doen

  • hebben minder last van stress en negatieve gedachten.
  • signaleren sneller dat er wat aan de hand is en doen er dan ook wat aan.
  • ervaren contacten met met anderen positiever en communiceren makkelijker.
  • gaan beter om met conflicten, omdat ze zich minder snel bedreigd voelen.
  • zijn zelfbewuster en vitaler.
  • zijn aandachtiger, hebben meer focus, zijn creatiever en presteren beter.

Wil je iets bereiken dan kan dat door bewuste aandacht, oprechte toepassing van de nieuwe kennis en herhaalde dagelijkse inspanning.

Enkele feiten

De afgelopen decennia is het dagelijks leven steeds drukker, complexer en onoverzichtelijker geworden. Door de grote hoeveelheden prikkels die we dagelijks moeten verwerken, is het soms moeilijk om het hoofd koel te houden en een gevoel van overzicht en kalmte te bewaren. Ook tijdens ons werk ervaren we deze toegenomen druk.

Verhoogde werkdruk, wegvallen van baanzekerheid, veranderende tijden, continue bereikbaarheid, reorganisaties die de werkdruk verhogen en de werksfeer beïnvloeden… allemaal zaken die zijn weerslag op ons hebben en als we niet opletten onze mentale weerbaarheid aantast.

Meer dan een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Daarmee is stress op de werkvloer het grootste beroepsrisico in ons land. Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is inmiddels al een tijdje  bezig om samen met werkgevers en werknemers werkstress bespreekbaar te maken én aan te pakken.

In Nederland hebben meer dan 1 miljoen mensen last van burn-out klachten. Ruim 40% van de werknemers vindt zijn of haar werk mentaal belastend en een kwart geeft aan altijd onder hoge tijdsdruk te moeten werken. Ook heeft 40% van de werknemers in ons land behoefte aan extra maatregelen om werkstress te voorkomen.

Recent heeft men onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness op leidinggevenden. De resultaten laten zien dat zij na een mindfulnesstraining minder last hebben van werkdruk en beter in staat zijn hun leidinggevende rol te vervullen. Aan het onderzoek werkten 58 managers van een grote Nederlandse bank mee. De managers merkten dat hun stressniveau afnam. De deelnemers voelden zich effectiever in hun rol als manager en collega en de mindfulness-vaardigheden van de onderzochte groep namen toe.